2008 Tåget Från idé ...till handling !


Hur kan vi uppmärksamma att det troligtvis är pga järnvägsstationen, som det inte syns ett spår av idag, som Stånga utvecklades till det samhälle det kom att bli?
Och hur kan vi visa varför Stånga ser ut som det gör mitt i centrum med alla toma gräsytor?

Vi bad Hasse Hasse Lindroth, deltidsstångabo vid Tellungs sedan 20 år och tågentusiast om hjälp.

Svaret blev: Vi gör en siluett - i verklig storlek - av gotlands första lok!



Förebilden till Hasses konstverk är nr 3 GOTLAND, det tredje lok som kom att trafikera Gotlands Järnvägar.
Som det mesta här i världen så har GOTLAND sin egen lilla historia att berätta...

Loket byggdes 1878 av Nydqvist & Holm AB i Trollhättan (NOHAB) och levererades till Gotland och Gotlands Järnvägs AB först vårvintern 1879, ett halvår efter invigningen av den första gotländska järnvägen mellan Visby och Hemse.

Hösten 1878 ställdes loket ut på
världsutställningen i Paris.
Där belönades det med silvermedalj i sin klass innan det bar av hem till Sverige och Gotland.

Att Stånga hade egen station hela Gotlands järnvägsepok mellan 1878-1960 har givetvis haft stor betydelse för socknens utveckling. Därför är det väldigt roligt att så många sockenbor hjälpt till att förverkliga Hasses idé om en tågsiluett som minnesmärke över tågets betydelse för Stånga.


På youtube kan du se en film som visar lite av hur det såg ut vid tillverkningen.

http://www.youtube.com/watch?v=jD4CcUwJnr4


Och när det flyttades till stationsområdet.

http://www.youtube.com/watch?v=32rPDfYfHWk&feature=related






















Foto: Carin Olofsson


Eftersom Carin filmade till youtube-filmen -  så fotade som tur var Hasse när loket skulle på plats.











Foto: Hasse Lindroth


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0



Gå till
STÅNGAS HEMSIDA